DE STIJL VAN MARGRIET PROCEE

Ik blijf de eigenzinnigheid van mijn academietijd trouw, ik hang niet aan trends en ik ben eerlijk naar de persoonlijkheid en het karakter van de acteurs. Ik werk graag dicht op de huid van de acteur. Ik laat me inspireren door mensen die ik zie op straat, hier in Nederland of aan de andere kant van de wereld; door films, modeboeken en fotografen als Bertien van Manen, Nan Goldin en Martin Parr. Het straatmodebeeld is voor mij belangrijker dan de mode van de catwalks: liever een reel beeld dan geromantiseerd.

VAN SCRIPT TOT MOODBOARD
De regisseur of producent zoekt contact met mij als er een script is. Net als wanneer ik een boek lees, vorm ik me een beeld van de karakters. Met de regisseur bepaal ik de te volgen lijn. Vervolgens ga ik op zoek naar beelden die daar het dichtst bij komen, of goed bij een sfeer, de kleur en het licht passen. Speelt de film zich in een bepaald tijdperk af, dan doe ik research naar de modegeschiedenis. Daarmee heb ik de basis van moodboards en als de casting rond is, krijgen de boards gezichten.

moodboard voor de film "Lenteritueel"

VAN ONTWERP TOT KOSTUUMBREAKDOWN
Dan kan ik gaan schetsen en begint het schatzoeken (nieuw of tweedehands) op de Noordermarkt, tussen stoffen op de Albert Cuyp, bij sponsors met de collecties voor volgend jaar, in hele dure n in supergoedkope winkels. We gaan wassen, ontkleuren, kleuren en bewerken nieuwe kleding met een schuurmachine tot het oud lijkt. Bij de doorpas zoek ik met de regisseur en de make-up samen net zo lang tot het karakter staat. Met de kostuumbreakdown maak ik een rooster voor iedere scne, ik beschrijf wie wat draagt, inclusief camerastandpunten. Op basis daarvan weet ik hoeveel sets kleding er per personage nodig zijn (en voor de dubbels als er n in de sloot valt). Ik ben, met of zonder assistentes, op een aantal draaidagen aanwezig voor de styling, en bijvoorbeeld om de figuranten aan te kleden.

HET TEAM VAN MARGRIET
Sanne Reichert begon in 93 als stagiaire en wij werken nog steeds graag en intensief samen. Verschillende ervaren assistent-ontwerpers en set-assistentes versterken mijn team. En al mijn stagiaires hebben inmiddels hun eigen weg gevonden in de wereld van theater, televisie en film. Voor het maken van kleding werk ik al 10 jaar samen met mijn naaister/coupeuse Peggy de Windt. Als dat nodig is voor een bepaalde film of serie schakelen we meer coupeuses in.

HET ATELIER
Mijn eigen stock bestaat uit 200 meter kledingrekken, plus een enorme keuze aan accessoires. Met als grootste voordeel dat er ltijd, ook in het weekend en als het moet s nachts, van alles geregeld kan worden.

 

Margriet Procee, kostuumontwerp voor film en tv (m) +316 22 93 79 14 (mail) ps@procee-styling.nl
ontwerp: puurelise.nl